BORA-hansgrohe – 2018 sæson

,
BORA-hansgrohe 2018

Grundstenen er lagt for BORA-hansgrohe

Den sten, som Peter Sagan lagde til grund  i Velodrom i Roubaix, kunne ligeså vel være  en sten fra hjertet for den slovakiske verdensmester fra Team BORA-hansgrohe. Ikke bare havde han med dette trofæ vundet det første monument i cykelsporten for sit hold. Sejren i klassikeren Paris-Roubaix var samtidig et vigtigt skridt hen imod en vellykket sæson. 2018 blev et særligt år for BORA-hansgrohe, hvor kursen blev udstukket for de kommende år.

For trods store succeser havde sæsonen 2017 haft en bitter eftersmag for Team BORA-hansgrohe. Godt nok havde holdet vundet etaper i alle de store cykelløb, ja hele 33 professionelle sejre var det blevet til. Dertil kom regnbuetrøjen til verdensmesteren Peter Sagan såvel som nationale titler i Tyskland, Østrig og Slovakiet. Men den uberettigede diskvalifikation af Peter Sagan efter fjerde etape af Tour de France, og at kaptajn Rafal Majka fem dage senere måtte udgå, betød, at Tour-drømmene brast, en ordentlig streg i regningen. Men 2017 er alt sammen historie.

Først godt beskyttet af sine hjælperyttere og siden hen ustoppelig: Ved klassikeren Paris-Roubaix vandt Peter Sagan i et uimodståeligt  løb det første monument  i cykelsporten for sit hold.

Først godt beskyttet af sine hjælperyttere og siden hen ustoppelig: Ved klassikeren Paris-Roubaix vandt Peter Sagan i et uimodståeligt  løb det første monument  i cykelsporten for sit hold.

 

Unikke holdånd

Nu til ParisRoubaix. Ved klassikeren i nordens helvede  viste det sig allerede tidligt på året, at holdet  er perfekt afstemt med hinanden og fungerer perfekt. De udvalgte hos BORA-hansgrohe  tog et stort spring fremad denne sæson. „Holdånden kommer til at spille en afgørende rolle, når de første store udfordringer kommer,“ havde sportsdirektør Enrico Poitschke allerede forudsagt i begyndelsen af sæsonen.

Og derfor arbejdede hans ryttere utrætteligt i hovedfeltet. Anført af Marcus Burghardt holdt de feltet sammen  og banede vejen for Peter Sagan. Han overtog sidenhen selv ansvaret, viste sine unikke lederkvaliteter og afgjorde løbet i Roubaix‘s Velodrom for sit hold.

Giro‘en i det hellige land. Tredje etape af Italien-løbet førte rytterne mere end 229 kilometer fra Be‘er Sheva til Eilat.

Giro‘en i det hellige land. Tredje etape af Italien-løbet førte rytterne mere end 229 kilometer fra Be‘er Sheva til Eilat.

 

Peter Sagan er hamrende god til at motivere sin trup

„Peter er hamrende god til at motivere sin trup,“ siger Ralph Denk. Holdlederen ved, hvad det er, der gør hans stjerne så værdifuld. „Rytterne ser ikke bare op til ham, han tager dem også ved hånden og motiverer dem, og det gør han på en meget behagelig måde.“ Hvor vigtigt det er, viser dage, som de i Roubaix. For med blik mod Tour de France, sæsonens absolutte højdepunkt, rykker holdet længere og længere frem  i forgrunden.

Godt nok er Peter Sagan WorldTour‘ens popstjerne.  Og selvfølgelig er det hans job ikke bare at vinde etaper, men også at vinde sprintetapen i Frankrig for sjette gang i hans karriere. Men foruden den grønne trøje handlede det for BORA-hansgrohe også om en god placering i den samlede stilling. Derfor skulle Rafal Majka køre i top 5. Og for holdleder Ralph Denk stod en etapesejr desuden på ønskelisten. Målene var ambitiøse, men hans hold leverede. Ikke 100 procent efter planen, men til gengæld med en helt masse ekstra.  For hjælperytterne omkring Marcus Burghardt betyder det ambitiøse mål hårdt arbejde –  i Frankrig skulle de ikke blot tage sig af to kaptajner: holdene var i indeværende år  afsted med kun otte ryttere som følge af  en regelændring.

Tour de Suisse regnes for at være et af forberedelsesløbene til Tour de France. Rytterne har ikke lang tid til at nyde udsigten.

Tour de Suisse regnes for at være et af forberedelsesløbene til Tour de France. Rytterne har ikke lang tid til at nyde udsigten.

 

Den gule førertrøje

Peter Sagan sejrede allerede i anden etape  i La Roche-sur-Yon og overtog dermed den gule førertrøje. Et historisk øjeblik for holdet fra Raubling, hvilket også udløste stor begejstring  i BORA‘s hovedkvarter. Om natten forberedte man en videohilsen til holdet i Frankrig, hvor  Willi Bruckbauer og medarbejderne kan ses  i gule t-shirts med hashtag‘et #proudinyellow.

Holdtidskørsel ved Tour  de France. Kaptajn Peter Sagan i holdets første historiske gule trøje.

Holdtidskørsel ved Tour  de France. Kaptajn Peter Sagan i holdets første historiske gule trøje.

 

Den grønne trøje

Peter Sagan fik så den grønne trøje med sin anden dagssejr i etapen fra Lorient til Quimper og opnåede desuden at sætte en ny rekord: Mere end 90 dage i grøn, det var der ingen rytter før ham, der havde præsteret. Trods dette var sejren i sprint et hårdt stykke arbejde – og Peter Sagan viste at han havde den rigtige kampånd. Efter  at han på 17. etape var styrtet i en udkørsel  i Pyrenæerne, kæmpede han sig med alvorlige hudafskrabninger og store blå mærker gennem tredje uge på vej mod Paris.

Rekord  i grøn – Peter Sagan vinder sprintetapen for sjette gang. Ingen har båret den grønne trøje længere end ham.

Rekord  i grøn – Peter Sagan vinder sprintetapen for sjette gang. Ingen har båret den grønne trøje længere end ham.

 

Gode holdkammerater

Også Rafal Majka skulle kæmpe bravt for at komme tilbage efter  et massestyrt på 9. etape. Men navnlig  i Pyrenæerne viste han tænder og kørte sig  som nummer 19 i den samlede stilling til en tredjeplads i bjergetapen.

At de mål, som man havde på holdet, muligvis havde været lidt for underspillede, havde man allerede kunnet ane tidligt på sæsonen.  I Giro d‘Italia sikrede ireren Sam Bennett sig  tre dagssejre. En af sine største præstationer i løbet, hvor han udviste stor kampånd, var  i fjerde etape fra Catania til Caltagirone.

Glæde foran Kolosseum – Sam Bennett sikrer sig slutetapen i Giro d‘Italia i Rom.

Glæde foran Kolosseum – Sam Bennett sikrer sig slutetapen i Giro d‘Italia i Rom.

 

Unge talenter

Godt nok blev Bennett kun nummer 44.  Men sprinteren havde til trods for den lange  og hårde stigning i bjergafslutningen kørt lige  op med bjergspecialisterne og gjort løbet spændende. Tre dage senere belønnede han  så sig selv med den første ud af tre etapesejre  i Giro‘en. Den unge østriger Patrick Konrad og Davide Formolo fra Italien kørte sig i Giro d‘Italia ind blandt de bedste ti i den samlede stilling.

Pascal Ackermann duperede ved de nationale mesterskaber den tyske sprintelite, og den unge tysker Emanuel Buchmann fik folk op af sæderne ved Critérium du Dauphiné. Nummer 15 i Tour de France forrige år kørte ved generalprøven i en „stor sløjfe“ op på en sjetteplads og viste, at han kan holde trit med de bedste ryttere i bjergene. Ikke desto mindre var Buchmann ikke med fra start ved løbet i Frankrig. For hos BORA-hansgrohe handler det om at udvikle de unge ryttere på en forsigtig måde. Og trænerne, lederne og sportsmændene finder et frirum til dette i skyggen af verdensmester Peter Sagan.

Mesterskabstrøje til Pascal Ackermann. Manden fra Pfalz blev tysk mester  i Einhausen – og fulgte dermed i sporene på holdkollegaen  Marcus Burghardt.

Mesterskabstrøje til Pascal Ackermann. Manden fra Pfalz blev tysk mester  i Einhausen – og fulgte dermed i sporene på holdkollegaen  Marcus Burghardt.

 

Langsigtet plan

Det betyder at den 25-årige fra Rabensburg igen overtager lederrollen ved Vueltaen og fører BORA-hansgrohe-holdet an. „Emanuel har taget et stort skridt, og vi er meget motiveret til at tage det næste skridt med ham,“ forklarer Ralph Denk. Under alle omstændigheder kører Emanuel Buchmann hellere, når det er varmt – løbet i Spanien egner sig derfor perfekt til hans debut som leder. Det næste skridt der planlægges for holdet, er langsigtet. For foruden de kortsigtede succeser har Denk og hans allierede også store planer for fremtiden. Ralph Denk ønsker nemlig en dag at vinde Tour de France som holdleder. Verdensmester er han blevet, og med Paris-Roubaix har han vundet den vigtigste endags-klassiker.

Nu retter Denk blikket fremad. „Det ville være en drøm, der går i opfyldelse at køre ind på Champs-Élysées i køretøj nummer ét.“ Grundstenen er i hvert fald lagt.

„Det ville være en drøm, der går  i opfyldelse at køre ind på  Champs-Élysées i køretøj nummer ét.“

Fotos BETTINIPHOTO, CHRIS AULD, VELOIMAGES.COM
Tekst  OLE ZIMMER

God stemning foran holdbilen – Marcus Burghardt forsyner fansene med selfies fra Tour de France.

God stemning foran holdbilen – Marcus Burghardt forsyner fansene med selfies fra Tour de France.

 

Forhandlerknapp DK


Kontakt os

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.